Yhteistoiminnallisessa oppimisessa on ideana saada oppilaat tekemään ja puhumaan mahdollisimman paljon. Opettajan luennointi pidetään minimissä.
Käytännössä oppilaat jaetaan mieluiten 4 oppilaan suuruisiin ryhmiin (satunnaisia, tai mahd. heterogeenisiä ryhmiä). 4 on paras luku koska se mahdollistaa parityön ja 6 erilaista järjestettyä paria, mutta ei ole liian iso jo Koetan raportoida mikä toimi ja mikä ei.ttei synny vapaamatkustajia.Uutena opettajana olen käyttänyt satunnaisia ryhmiä.
Oppilaille annetaan tehtävä joka heidän pitää tehdä käyttäen annettua ryhmätyörakennetta. Nämä eri ryhmätyörakenteet ovat yhteistoiminnallisen oppimisen ydin ja käyn sarjan seuraavissa blogeissa läpi kokeilemiani rakenteita.
Minulla on käytössäni 2 lähdeteosta:
- Kagan Cooperative Learning
2. kirjan tilasin opettajan tietopalvelusta (n.15E)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti