maanantai 22. lokakuuta 2012

Yhteistoiminnallista oppimista Karjaalla

Tässä blogissa raportoidaan eri yhteistoiminnallisen oppimisen ryhmärakenteita Karjaan lukiossa 2012-2013 lyhyen matematiikan ja kemian kursseilla. Koetan raportoida mikä toimi ja mikä ei. Kieli on suomi koska toivon blogin kautta edesauttavani tämän opetustyylin käyttöä Suomessa.

Yhteistoiminnallisessa oppimisessa on ideana saada oppilaat tekemään ja puhumaan mahdollisimman paljon. Opettajan luennointi pidetään minimissä.

Käytännössä oppilaat jaetaan mieluiten 4 oppilaan suuruisiin ryhmiin (satunnaisia, tai mahd. heterogeenisiä ryhmiä). 4 on paras luku koska se mahdollistaa parityön ja 6 erilaista järjestettyä paria, mutta ei ole liian iso jo Koetan raportoida mikä toimi ja mikä ei.ttei synny vapaamatkustajia.Uutena opettajana olen käyttänyt satunnaisia ryhmiä.

Oppilaille annetaan tehtävä joka heidän pitää tehdä käyttäen annettua ryhmätyörakennetta. Nämä eri ryhmätyörakenteet ovat yhteistoiminnallisen oppimisen ydin ja käyn sarjan seuraavissa blogeissa läpi kokeilemiani rakenteita.

Minulla on käytössäni 2 lähdeteosta:

  1. Kagan Cooperative Learning,Dr. Spencer Kagan & Miguel Kagan
  2. Yhteistoiminnallisen oppimisen käsikirja, P. Sahlberg ja Shlomo Sharan (toim.)
1. kirjan tilasin Kagan publishingista (n. 30E)
2. kirjan tilasin opettajan tietopalvelusta (n.15E)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti